Raport
Związek Firm Public Relations po raz kolejny zabiera głos w bardzo ważnej sprawie, jaką jest wizerunek branży PR, na którego straży stoi od początku swojej działalności, czyli już 20 lat.
Wspólnie z Instytutem Monitorowania Mediów, firmą analityczno-badawczą Zymetria, a także przedstawicielami agencji członkowskich, ZFPR przygotował raport, w którym pokazuje na czym polega istota PR-u, a czym na pewno on nie jest, choć często określenia, takie jak „czarny PR”, „polityczna zagrywka PR-owa”, pojawiają się w dyskursie społecznym. W raporcie znaleźć można wiele wypowiedzi przedstawicieli branży, którzy na co dzień wykonują ten zawód z pełnym zaangażowaniem i profesjonalizmem. Z analizy firmy Zymetria dowiadujemy się natomiast jak społeczeństwo postrzega branżę PR. ZFPR, jako organizacja skupiająca profesjonalistów branży, zachęca jej przedstawicieli do aktywnego wyrażenia sprzeciwu wobec nadużyć w stosunku do terminu public relations, pojawiających się w przestrzeni publicznej. Bo PR to nie propaganda!
Aż 85% przedstawicieli branży, w anonimowej ankiecie ZFPR, wskazało, że nigdy nie wstydziło się przyznać, że zajmuje się PR-em. A 81% poleciłoby pracę w branży PR osobom rozpoczynającym karierę zawodową.
Jednak ponad połowa ankietowanych spotkała się z uznaniem zawodu PR-owca za nieetyczny, polegający na niegodnych praktykach komunikacyjnych, takich jak: propaganda, manipulacja, oszustwo. Ponadto aż 83% osób, które wypełniły kwestionariusz, musiało tłumaczyć rodzinie czy znajomym na czym tak naprawdę polega ich praca.
Jak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, w okresie od września 2020 roku do sierpnia roku 2021, w prasie drukowanej oraz Internecie (w tym na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTubie) pojawiło się aż 9 089 publikacji, w których fraza „czarny PR” występuje zazwyczaj jako synonim dyskredytacji, manipulacji, propagandy czy dezinformacji.
Jak natomiast pokazuje badanie Zymetrii, aż 84% badanych określiło swoje skojarzenia z branżą jako „zdecydowanie pozytywne” lub „raczej pozytywne”. Większość respondentów (61%) wskazało również, że ich zdaniem wizerunek społeczny public relations w Polsce jest dobry lub bardzo dobry. Aż 77% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że działania z obszaru public relations odgrywają ważną rolę w procesie komunikacji społecznej.
Więcej ciekawych danych, wypowiedzi badaczy, a także dziennikarzy i
przedstawicieli branży PR można znaleźć w raporcie.